sobota 15. července 2017

Mapa Franklinovy expedice – editace a přidávání objektů

V předchozím článku jsme si ukázali fungování webové mapové aplikace zobrazující místa spojená s Franklinovou expedicí. Dále zde bylo vysvětleno členění vlastního "franklinovského" obsahu mapy do vrstev a kategorií. V tomto článku si ukážeme, jak můžeme objekty v mapě editovat a přidávat nové. Text má sice poměrně dlouhý úvod, ale podle mínění autora je to nezbytné. :-)

Proč tam není...?

Uživatel alespoň mírně obeznámený s franklinovskou problematikou si velmi záhy položí otázky typu: proč zde není popsána tato lokalita? Proč u tohoto objektu v mapě není tento zásadní odkaz? Proč u tamtoho objektu chybí popis?
Odpověď je jednoduchá: obsah mapy je jen ukázkový. Do mapy (přesněji řečeno, do databáze, ze které se objekty načítají) byly vloženy ty objekty, u kterých bylo možno rychle zjistit více či méně přesné souřadnice. Současně bylo třeba demonstrovat příklady různých kategorií objektů (viz výklad v předchozím článku) a mít alespoň jeden objekt v každé mapové vrstvě (opět viz předchozí článek).

Ok, ale kdy tam tedy bude pořádný obsah?

To záleží hlavně na vás, milí uživatelé. :-) Samotný vývoj mapy by byl, pokud by se měl dělat opravdu pořádně, práce na plný úvazek. Programování po večerech a o víkendech jde samozřejmě o hodně pomaleji a na pátrání v literatuře a doplňování objektů moc času nezbývá.
Věc má ale i světlou stránku. Mapová aplikace nyní umožňuje i uživateli bez jakýchkoli speciálních počítačových znalostí upravovat stávající objekty a přidávat nové. Každý příspěvek a oprava jsou vítány!

Nemůže to všechno zmizet?

Obezřetné potenciální přispěvatele do mapy jistě napadne: a nemůže jednoho krásného dne a) celá mapa zmizet z webu b) i s autorem a c) moje práce přijde vniveč? To je velmi dobrá otázka!
Na a) a b) je odpověď ano, může, velmi snadno. Nikdo nevíme dne ani hodiny, což se bohužel týká i komunity zájemců o Franklinovu expedici.
Bod c) je naštěstí řešitelný technickými prostředky. Pokud jde o zdrojový kód mapy, plánuji v letošním roce jeho zpřístupnění (ostatně zkušený uživatel si s výjimkou PHP skriptů, nutných pro odesílání mailů, může potřebné soubory stáhnout již nyní). Pokud jde o data, která jsou důležitější než mapová aplikace jako taková, na adrese https://com.franklinova-expedice.cz/db/readfranklin.php je k dispozici kompletní výpis všech objektů z databáze ve formátu GeoJSON. Do budoucna plánuji dát k dispozici kompletní dump (výpis) databáze ve formátu SQL.

Vlastní editace a přidávání

Dost obecných úvodů a slibů, pojďme na věc. Přidávat nové objekty lze kliknutím na ikonku "+" vpravo nahoře, editovat objekty stávající můžete po kliknutí na tlačítko "Upravit" v informačním okně ke stávajícímu objektu (viz úvodní obrázek v minulém článku). Přidání i editace jsou v zásadě stejné až na to, že nový objekt musíme nejprve "nakreslit" do mapy.

Zakreslení nového objektu do mapy

Přidávat lze body (asi většina případů), linie (lomené úsečky; např. trasy) a plochy.  Při umisťování nového objektu do mapy tedy nejprve vybereme příslušnou geometrii objektu a následně ji do mapy zakreslíme. V případě linie a plochy se kreslení ukončí dvojklikem. V případě bodu se po jeho umístění rovnou zobrazí informační okno, v případě linie a plochy je nutno na nově zakreslený objekt kliknout. Další část je již shodná s editací stávajícího objektu, viz další odstavec.
Výběr geometrie nového objektu
Výběr geometrie nového objektu

Editace stávajícího objektu

Po kliknutí na tlačítko "Upravit" v informačním okně se objeví editační formulář, kde můžete upravit (či nově vyplnit v případě nového objektu) název objektu, jeho popis a doplnit až dva související odkazy na jiné webové stránky. Dále musíte vyplnit svůj e-mail a jméno (pro případ doplňujících dotazů) a můžete připojit další komentář či vysvětlení, které již není součástí popisu objektu.
Zatím nemůžete určit kategorii objektu, mapovou vrstvu, do které je určen,  a připojit foto (ale samozřejmě můžete své tipy napsat do komentáře či poslat mailem).
Můžete ale změnit polohu stávajícího objektu. Kliknutím a tažením upravíte umístění bodu (včetně bodu linie). Editační formulář po dobu tažení zmizí, aby nepřekážel novému umístění.
Editační formulář pro stávající objekt
Editační formulář pro stávající objekt

Odeslání změn

Nejdůležitější je nezapomenout provedené změny odeslat (vcelku logicky stiskem tlačítka Odeslat). Pokud naopak zmáčknete "Zrušit", obsah formuláře se vymaže, takže s případnými dalšími změnami (pouze dotyčného objektu, pochopitelně) začnete od začátku.

Důležité upozornění

Veškeré změny, které v mapě provedete a odešlete, se sice až do uzavření okna prohlížeče s mapou budou tvářit jako "provedené", ale ve skutečnosti se obsah mapy nijak nezměnil! Vaše změny ale byly odeslány mailem a po kontrole budou do mapy, resp. databáze promítnuty (v řádu dní, max. několika týdnů), nebo obdržíte e-mailem zprávu, proč změna nebyla akceptována (a můžete samozřejmě protestovat).
Jistě vás napadne, proč nejsou změny rovnou zapsány do databáze. Hlavní důvod je ten, že je z principu neřešitelné to, aby někdo ať v dobré víře, nebo naopak ze zlé vůle nepřepsal databázi nesmysly. Navíc by bylo nutno řešit editační konflikty, pokud by shodou okolností dva uživatelé editovali stejný objekt. Do budoucna (je třeba vyřešit technické "detaily" – např. přihlašování) je ale v plánu možnost vytvoření "osobních" mapových vrstev pro vážné zájemce, z nichž by se pak "dokončené" objekty mohly přesouvat do "oficiálních" vrstev.

Nebojte se experimentovat

Nebojte se editaci v mapě vyzkoušet. Klidně své pokusy označte jako "TEST" a odešlete, ať vidíme, že to funguje. :-) Těším se na spolupráci.

Žádné komentáře:

Okomentovat